Queens Red Special: De key van hun sound

Queens Red Special: De key van hun sound

Naast het feit dat het briljante muzikanten waren en zijn, heeft hun typische sound ook voor heel veel succes gezorgd. Niet alleen de meerstemmigheid of de legendarische lead vocal van Freddie, maar ook Queens Red Special zorgde voor hun herkenbare sound. Vandaag de dag kan je nog steeds iets horen en zeggen “dit klinkt net als Queen”.

Hedendaagse bands nog steeds geïnspireerd door die opmerkelijke sound en feel van die legendarische Queen hits. Hoe klinkt dat dan precies? Als we zoeken naar een akkoordenprogressie die perfect in een lied van Queen had kunnen zitten, verwijs ik graag naar ‘Unstoppable’ van Foxy Shazam. Of je nu een muzikant bent of niet, iedereen kan duidelijk zowel de vocale harmonie als harmonie van de gitaar én algemene bombastische feel in ‘United States of Eurasia’ van Muse als ‘Queen sound’ bestempelen. Beluister ze maar eens!

Mother Mercury wil niet gewoon Queen hits coveren, maar de band zo goed mogelijk benaderen om een zo authentiek mogelijke Queen experience te garanderen. We gingen op onderzoek door talloze hits onder de loep te nemen en volledig te dissecteren. Onze bevindingen zal je in de komende blogartikelen kunnen lezen. Gitaarsound, vocale harmoniën, studiotechnieken, stemtechniek,… In dit eerste artikel kijken we eens naar dat onnavolgbare gitaargeluid van Brian May!

Red Special

Brian May, de gitarist van Queen, had in zijn tienerjaren niet genoeg geld om een kwalitatieve gitaar te kopen. Hij besloot om samen met zijn vader, Harold May, een instrument te bouwen. Over een termijn van 18 maanden zou het duo een gitaar maken dat een icoon in de rockgeschiedenis zou worden: Queens ‘Red Special’.

De body van de gitaar werd gemaakt van een tafelblad en de hals werd gevormd uit een stuk hout afkomstig van een honderd jaar oude schoorsteenmantel. Hierdoor kreeg de gitaar initeel de bijnaam ‘Fireplace’ van Brian May. De naam ‘Red Special’ bleek overtuigender en is te wijten aan de bruin-rode kleur die de gitaar kreeg door de vele lagen ‘Rustin’s plastic coating’. Verder werd een uniek elektronicasysteem geïnstalleerd op het instrument om zoveel mogelijk verschillende sounds te kunnen creëren. De gitaar is opzettelijk ontworpen om snel feedback te veroorzaken. Feedback is de hoge toon die men verkrijgt door de gitaar voor een versterker te houden op hoog volume. De microfoons in de gitaar vangen het eigen 

geluid uit de versterker opnieuw op en sturen het op hun beurt weer door de versterker. Hierdoor blijft het geluid ronddraaien tussen de gitaar en de versterker. Brian May had Jeff Beck live zien optreden en zag hoe hij verscheidene geluiden kon maken door de gitaar rond de versterker te bewegen. Brian was helemaal ondersteboven van dit gegeven en wou ook een ‘levende’ gitaar die kon interageren met hem en de ruimte.

Eerlijk gezegd hadden de leden van Mother Mercury het geduld noch de know-how om zelf zo’n instrument te maken. Gelukkig zijn er de voorbije 20 jaar kopieën van het instrument verkrijgbaar in de handel die door Brian zelf verdeeld worden.

The Sixpence

Als plectrum gebruikt Brian May een Brits muntstuk dat ondertussen niet meer in gebruik is: the sixpence. Onze gitarist probeerde eerst te spelen met stukken van 5 eurocent, maar aangezien deze magnetisch zijn en een elektrische gitaar werkt met magnetische componenten om het geluid te versterken, was dit geen ideale alternative. Uiteindelijk vonden we vrij makkelijk een hoevelheid sixpence-muntstukken en dit bleek essentieel voor die legendarische Brian May sound.

Een volgende cruciale component in de sound van Brian May is zijn gitaarversterker: de Vox AC30. Live zie je Brian staan voor een muur van niet minder dan negen AC30’s. Daarvan worden in de praktijk slechts drie van gebruikt. Voor elke versterker staat er op de tweede rij een reserve die direct kan worden ingezet, mocht er iets mis gaan. De versterkers op de bovenste rij bevatten enkel extra speakers om deze zo snel mogelijk te kunnen vervangen, mochten ze kapot gaan.

Even vergelijken

In de live setup gaat het signaal van Queens Red Special eerst door een treble booster om het signaal wat extra te oversturen. Daarna kan het eventueel door een phaser of wah-pedaal, afhankelijk van welke tour je bekijkt. Vervolgens wordt dit signaal in drie gesplitst en elk van die drie signalen gaat naar een vox AC30. Eén van die versterkers (centraal) krijgt puur dit onveranderde signaal. Op de andere twee (links en rechts) worden wat extra effecten gebruikt zoals bijvoorbeeld echo. (zie Brians setup links)

De technologie staat niet stil! We hebben bij Mother Mercury kunnen kiezen voor een praktische én meer budgetvriendelijke oplossing om te klinken zoals Brian May. Onze gitarist soldeerde een treble booster naar Brian May’s schema. Dit signaal wordt dan ook gesplitst in drie waarbij we één echte Vox AC30 gebruiken en twee digitale simulaties van diezelfde versterker met dezelfde effecten als Brian May, maar dit allemaal in één unit. (zie Thomas’ setup rechts)

Next up zijn de studiotechnieken die Queen gebruikten om met amper drie zangers te klinken als een gigantisch koor. Denk maar aan songs als Bohemian Rhapsody en Somebody to love. Dat artikel kan je hier lezen!

Wil je meer te weten komen over Mother Mercury? Dan kan je onze home page hier bezoeken of om volledig up to date te blijven volg je best de Facebook-pagina en het Instagram-account.

Auteur: T.D.S. & S.V.P.
© Mother Mercury 2023

Privacy Policy
Cookie Policy


Website by creativz.be

Cookies

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.  Lees hier onze Cookie Policy.