Frank de robot – Queen en sciencefiction

Frank de robot – Queen en sciencefiction

Dat Queen en sciencefiction twee handen op één buik zijn, is nooit echt uitgesproken, maar absoluut onweerlegbaar. Ze gebruikten in hun carrière heel vaak thema’s en afbeeldingen die getuigen van een grote liefde voor het genre. Ik zou aanvankelijk een blogpost schrijven over Queen en hun appreciatie voor sciencefiction in ‘t algemeen, maar dat bleek snel een hopeloze onderneming. Queens liefde voor het genre is véél groter en interessanter dan ik aanvankelijk dacht. Ik wou het hebben over de tijdreizende vrijwilligers uit ’39, Queens eerbetoon aan George Lucas, de relatie tussen Freddie en princess Leia, de rechtszaak met George Lucas, Starfleets, cyborgs, Darth Vaders en nog veel meer! Maar dat zou een klein boek worden, dus ik deel het op in verschillende hoofdstukken en start met het verhaal van ‘Frank, de robot’.

Wie is Frank de robot?

Op 28 oktober 1977 kregen Queen-fans een eigenaardig platenhoes te zien voor het ondertussen zesde album ‘News of the world’. Een gigantische robot op een groene achtergrond houdt de levenloze en bebloede lichamen van Brian May en Freddie Mercury in z’n hand, terwijl John Deacon en Roger Taylor uit z’n greep vallen. De hele hoes geeft een bevreemdend gevoel om een paar redenen. Op de eerste plaats roept de gelaatsuitdrukking van de robot, later Frank genoemd, heel wat vragen op. Wat is hier precies gebeurd? Heeft hij de leden van Queen vermoord? Waarom heeft hij dit gedaan? Hij ziet er namelijk helemaal niet bloeddorstig uit, maar eerder treurig en vol berouw. Daarnaast waren de fans dit helemaal niet gewoon van Queen. Op de eerste hoezen zagen we een foto van Freddie tijdens een optreden, het iconische ‘Bohemian Rhapsody’ portret van de band en wat designs rond het wapenschild van de band. (Wil je meer weten over hun wapenschild? Je kan het hier vinden: Freddie Mercury – De grafisch ontwerper). Deze keuze was dus helemaal niet verwacht en dat is exact wat de band wou bekomen met de hoes én vooral ook met de muziek van deze plaat.

Als je de hoes volledig open plooit zie je aan de voorkant Frank met de Queen-leden. Op de achterkant zie je de robot grijpen naar een massa mensen die, volgens de legende, in de arena waren samengekomen voor een optreden van Queen.

Waarom Frank?

Roger Taylor is een grote sciencefictionfan en de cover van een oud magazine was hem altijd bijgebleven. In 1954 stond op de oktobereditie van het magazine ‘Astounding Science Fiction’ diezelfde verdrietige robot die later op de hoes van ‘News of the world’ zou verschijnen. De afbeelding werd gemaakt voor het kortverhaal ‘The Gulf Between’ van Tom Godwin. Het verhaal vertelt over een samenleving waarin robots dokters of piloten kunnen zijn, maar altijd gehoorzaam blijven aan de regels! Het verhaal vindt z’n hoogtepunt bij een man die gevangen zit in een ruimteschip dat onophoudelijk versnelt. De man is niet in staat om de robot, die hem onder verdoving houdt, kenbaar te maken dat het schip moet stoppen. De moraal van het verhaal is: “Machines de dienaren van de mens zijn en niet hun gelijken. Er zal altijd een kloof zijn tussen vlees en staal. Lees die vijf woorden op het paneel voor je en je zal het begrijpen”. Die vijf woorden waren: “A MACHINE DOES NOT CARE”.

De artiest die de afbeelding heeft gemaakt heette Frank Kelly Freas. Hij wist dit te vertellen: “Het mechanische karakter van de robot wordt teruggeschroefd tot het absolute visuele minimum. Zijn menselijke of emotionele aard wordt tot het uiterste benadrukt. Je WEET dat dit geen bedreigende robot is. Dit is een bewuste, empathische entiteit, waarbij zijn hele wezen geconcentreerd is op het ene pleidooi: Repareer het, papa…”

Frank meets Queen

Queen benaderde Freas ongeveer 24 jaar na de publicatie om zijn creatie aan te passen en de piloot te wisselen met de vier leden van Queen. Frank – de artiest, niet de robot – was een liefhebber van klassieke muziek en had nog nooit gehoord van Queen, maar hij ging toch heel graag in op hun vraag. Daarnaast heeft hij zijn gelijknamige robot ook opnieuw gemaakt in een andere tekening die we op de binnenkant van de plaat kunnen zien.

Frank leeft voort

Ondertussen is ‘Frank, de robot’ iconisch geworden. In 2017 werd de plaat 40 jaar oud en mocht de trieste robot weer aantreden. Deze keer als pion in de Queen-editie van Monopoly, in een video voor ‘All dead, all dead’ en mocht hij zelfs als bewegend beeld de shows openen voor ‘Queen + Adam Lambert’. In dat zelfde jaar verscheen ook een limited edition van de plaat met dank aan MARVEL. Hierbij moest Frank plaats maken voor een Sentinel die de lichamen van Old Man Logan, Kitty Pryde en Colossus in z’n greep had. ‘News of the world’ werd vervangen door ‘Is this their world’. Deze cover werd oorspronkelijk gemaakt als alternatieve cover voor ‘X-Men: Gold #11’ door Mike del Mundo.

Maar het meest memorabel voor mij blijft het Franks cameo in Family Guy. Nog niet gezien? You’re in for a treat! Geniet van het onderstaande filmpje.

Wil je meer te weten komen over Mother Mercury? Dan kan je onze home page hier bezoeken of om volledig up to date te blijven volg je best de Facebook-pagina en het Instagram-account.

Auteur: S.V.P.
© Mother Mercury 2023

Privacy Policy
Cookie Policy


Website by creativz.be

Cookies

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord gaat.  Lees hier onze Cookie Policy.